1. Андрій Доманський підтримав всеукраїнську кампанію «Вільна від куріння»

    Андрій Доманський і Григорій Чапкіс

    В Україні розпочалася кампанія з популяризації відмови жінок від куріння під назвою «Вільна від куріння». Її старт приурочено до Міжнародного дня некуріння, який відзначається в світі кожного третього четверга листопада.

    Про це «ГУЧНІ ІМЕНА» повідомила прес-служба коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну».
    Андрій Доманський, Григорій Чапкіс, вільна від куріння
    Андрій Доманський у синій сорочці, поруч з ним Григорій Чапкіс, а далі Микола Поліщук
    Кампанія розпочалася акцією «Смерть в рожевому ходить Україною!». У рамках акції відомі українські чоловіки звернулися до українських жінок із проханням не курити самим та допомогти чоловікам звільнитися від куріння. Серед них, телеведучий Андрій Доманський, актор Євген Паперний, плавець та громадський діяч Денис Силантьєв, заслужений артист України Григорій Чапкіс, хореограф та телеведучий Влад Яма. А також: голова Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» Сергій Гончар, заступник Міністра у справах сім’ї, молоді та спорту Іван Крулько, голова Національної ради з питань охорони здоров’я при Президентові України Микола Поліщук.

    Також під час прес-конференції були оприлюднені результати репрезентативного соціологічного дослідження, здійсненого в жовтні 2009 року Київським міжнародним інститутом соціології (КМIC). Дослідження виявило, що жінка-курець не є привабливою в очах більшості чоловіків. 79% українських чоловіків обрали б собі за наречену жінку, яка не курить. Лише 2% чоловіків вважають, що жінки, які курять, є більш стильними та гламурними, симпатичними або успішними. (Результати дослідження надані у іншому прес-релізі від КМICу).

    «Тютюнова епідемія за своєю суттю значно страшніша за епідемію грипу, яку переживає Україна. І не тільки через те, що куріння вбиває в Україні 300 людей на день – а це більше, ніж помирає від епідемії грипу за місяць. Епідемію куріння створила не природа, а самі люди, які й мають її побороти, об’єднавши зусилля», – каже координатор Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» Сергій Гончар.

    Транснаціональні тютюнові компанії, які прийшли в Україну на початку 1990-х років, сьогодні контролюють 98% ринку. За цей час вони спромоглися значно підвищити обсяги споживання сигарет в Україні. Виробники витрачали величезні гроші, отримані від вже існуючих залежних курців, на підсаджування нових – через потужну рекламу та дешевизну сигарет. Оскільки в Україні рівень куріння серед жінок був традиційно низьким, саме жінки стали основною метою тютюнової індустрії. Якщо 15 років тому тонкі сигарети, які часто називають «жіночими», були майже відсутні на ринку, то 2007 року вони займали вже 10% українського ринку.

    Зокрема, транснаціональна компанія «Брітіш Амерікан Тобако» (British American Tobaccо) писала про країни колишнього СРСР в одному зі своїх документів, які були оприлюднені за рішенням американського суду: «Сьогодні куріння серед жінок є соціально прийнятним, і тепер їх можна залучити за допомогою більш легких та ментолових виробів».

    Завдяки зусиллям тютюнових корпорацій рівень куріння в Україні виріс із 35% на початку 1990-х до 41% у 2005 році, коли він досягнув свого максимуму. Це зростання відбулося значним чином через збільшення рівня жіночого куріння. За даними епідеміологічних обстежень населення, які проводяться Інститутом кардіології Академії медичних наук України, за 25 років частка жінок, які
    курять, в місті збільшилась втричі, а в селі – майже в 17 разів. 2000 року курило 11% українських жінок, а 2005 – вже 20%.

    Лише з 2005 року українська влада вдалася до рішучих кроків для боротьби з тютюновою епідемією. Було обмежено куріння у громадських місцях, на сигаретних пачках з’явилися великі попередження про шкоду куріння, зокрема, для дітей та вагітних жінок. З 2008 року суттєво підвищилися акцизи та ціни на сигарети. Держава послідовно створює умови, які роблять куріння все менш прийнятним для суспільства. Виявилося, що жінки більшою мірою реагують на зміну суспільного статусу куріння. За даними опитувань КМІС, якщо в червні 2005 року курило 20% жінок, то у листопаді 2008 – 14%, а у жовтні 2009 року – 13% жінок. Показовим є скорочення частки жінок, які курять щодня, відповідно з 16,7% до 7,7% та 6,5%. Проте занепокоєння викликає досить велика частка жінок, які курять, хоча і не щоденно. Вона зросла з 3% у 2005 році до 6% сьогодні. Якщо зусилля по боротьбі з тютюновою епідемією будуть загальмовані, ці жінки зможуть перейти до щоденного куріння.

    Ініціатором кампанії «Вільна від тютюну» є Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну».

    Наступним етапом кампанії «Вільна від тютюну» стане ініціатива «Мамо, не кури, я задихаюся!». Вона спрямована на те, щоб закликати жінок кидати курити напередодні вагітності і вже ніколи не розпочинати після того, як малюк народиться. За дослідженнями, багато жінок і чоловіків кидають курити саме напередодні народження дитини. У рамках акції буде створена спеціальна брошура та плакати з малюнками відомої художниці Євгенії Гапчинської. Вони будуть розповсюджені по жіночих консультаціях та педіатричних кабінетах.

    Задля справедливості, слід наголосити, що переважна більшість українських жінок, а саме 75%, ніколи не курили, а серед тих, хто пробував, більша частина вже кинула.

    Зараз вже можна сказати, що українська держава довела, що здатна боротися із тютюновою епідемією за допомогою законодавчих, зокрема, фіскальних заходів. Якщо ці заходи будуть доповнені заходами медичної допомоги тим, кому важко кинути курити самостійно, а також широкими інформаційними кампаніями, які остаточно зроблять куріння соціально неприйнятним, можна буде сказати, що в Україні вже застосовані основні механізми звільнення від куріння, напрацьовані світом.

    Дуже важлива роль у цих інформаційних кампаніях належить жінкам, які здатні переконати чоловіків, що куріння є неприйнятним не лише для жінок, а й для чоловіків, які хочуть мати здорових дітей та не залишити свою сім’ю напризволяще через передчасну смерть.

    Вільна від куріння жінка здатна зробити вільною від куріння всю Україну!

    Статистичні дані

    У період з 9-18 жовтня 2009 року Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) провів всеукраїнське опитування громадської думки. Методом інтерв’ю опитано 1997 респондентів, що мешкають в усіх областях України, у Криму та у Києві за стохастичною вибіркою, репрезентативною для населення України віком від 18 років.     Дослідження проводилося на замовлення Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну».
    Частина  запитань ставилася тільки чоловікам. Цей прес-реліз присвячений опитуванню чоловіків. Всього було опитано 898  чоловіків.
    Статистична похибка вибірки (з ймовірністю 0.95 і з урахуванням дизайн-ефекту 1.5) не перевищує 4.4% для показників близьких до 50%, 3,8% – для показників близьких до 25%, 2,7% – для показників близьких до 10%, 1,9% – для показників близьких до 5%.

    Українські чоловіки негативно ставляться до жіночого куріння. 79% українських чоловіків при виборі собі нареченої обрали б жінку, яка не курить. Жінку-курця обрали б для себе тільки 2%. 16% чоловіків відповіли, що їм байдуже, 3% сказали, що їм важко відповісти.

    Крім цього, 88% чоловіків не вважають, що жінки, які курять, є більш симпатичними. Такими їх назвали лише 5% опитаних, 7% – вагаються з відповіддю. Якщо подивитися результати лише серед тих, хто курить, то вони ставляться до куріння жінок майже так само негативно – 84% курців-чоловіків не вважають, що жінки, які курять, є більш симпатичними.

    84% чоловіків не вважають жінок-курців більш стильними та гламурними. Згодні з цим 10%, важко відповісти – 6%.

    87% чоловіків не вважають жінок, які курять, більш успішними. Погоджуються з цим  5%, не знають – 8%.

    «В Україні існує негативне ставлення до жіночого куріння. І це допомагає скоротити його, – говорить Тетяна Андрєєва, доцент Школи охорони здоров’я Національного університету «Києво-Могилянська академія», координатор «Ресурсного центру з контролю над тютюном». – Як показали останні дослідження, рівень куріння серед жінок України останніми роками помітно зменшився – з 20% у червні 2005 року до 13% у жовтні нинішнього. Саме жінки виявилися більш чутливими до зміни ставлення до куріння у суспільстві, яке відбулося останніми роками в Україні через прийняття ефективних заходів контролю над тютюном, включаючи звільнення робочих та громадських місць від тютюнового диму, підвищення тютюнових акцизів».

    86% українських чоловіків, якби їх дружини чи партнерки, були курцями хотіли б, щоб вони кинули курити, 6% – не хотіли, 8% – важко сказати.

    Загалом, чим старші були чоловіки, тим більше жінка з сигаретою для них неприйнятна.

    У цілому, чоловіки в селах налаштовані до куріння більш категорично.  Зокрема, бажання, щоб жінка кинула курити, виявили 90% чоловіків із сіл та 84% чоловіків із міст.

    Чоловіки зі сходу України виявилися найбільш незгодними із тим, що жінка, яка курить, симпатична – 91% у порівнянні з чоловіками на півдні – 89%, в центрі – 85% та на заході – 88%. Натомість на питання про наречену, саме на заході більшість – 84% – шукали б собі жінку саме не курця, на сході – 81%, на півдні – 79%, у центрі – 74%. Загалом центральний регіон виявився найбільш лояльним до куріння. Це пояснюється більшою вразливістю перед курінням саме міських мешканців та наявністю густонаселеного міста – Києва – в центральному регіоні.

    Зараз в Україні курить 11,5  мільйонів людей. 49%  чоловіків та 9% жінок.
    До 21 року  починають курити 95% курців, і лише 5% після.

    Міжнародний день некуріння

    19 листопада 2009 р. –  третій четвер листопада – відзначається в світі як Міжнародний день некуріння, який щорічно проголошує Міжнародний союз боротьби з раком. Ідея цього дня – закликати людей відмовитися від куріння хоча б на день, щоб звернути їх увагу на те, що кожна викурена сигарета завдає шкоди їх здоров’ю.

    Вперше ідея кинути курити на один день народилася в Артура Мулані, коли він у 1971 році закликав людей відмовитися хоча б на один день від сигарет, а заощаджені кошти віддати в фонд місцевої школи. У 1974 році «Don’t Smoke Day» – або «День некуріння» –був вперше публічно проголошений на сторінках газети «Монтічелло Таймс», штат Міннесота. 18 листопада 1976 року каліфорнійське відділення Американського товариства раку вперше надало фінансування на рекламу цього дня. Відтоді цей день дістав назву Дня некуріння та з часом став міжнародним.

    Проблема куріння в Україні та світі

    Так багато, як в Україні, наприклад, у США та Канаді курили в 1960-ті роки, коли людству ще тільки стали відомі наукові данні про шкоду куріння. Сьогодні там поширеність куріння вдвічі менша, ніж в Україні. Країною – світовим  лідером у подоланні епідемії куріння є Канада – лише 15% її населення курить, тоді як у 1963 році їх було 49%.

    40 років тому стали відомі данні про шкідливість куріння, які шокували. На початку 20-го століття рак легень був унікальною хворобою, сьогодні рак легень – найпоширеніший різновид раку, зокрема, у чоловіків в Україні.

    Під тиском беззаперечних фактів про шкоду для здоров’я тютюнова індустрія зайняла таку позицію: куріння – це свідомий вибір дорослої людини, яка обирає ризиковану поведінку.

    Проте в реальності виходить, що куріння – вибір дитини чи підлітка. Ризикована поведінка – це постійний стан молодої психіки, тому не йдеться про свідомість вибору. В Україні найактивнішій період початку регулярного куріння для хлопців припадає на 15 років, а у дівчат – на 17 років.

    При цьому у нас в Україні, де сигаретні рекламні акції не заборонені, тютюнові компанії можуть підсаджувати на куріння все нові і нові покоління молодих українців. Так, наприклад, в вересні минулого року відбувся скандальний «тютюновий тур» Україною гурту Еsthetic Еducation, під час якого на концерти пускали тих прихильників, які показували дві пачки сигарет певної марки.

    За останні 30 років в світі відбулися титанічні зміни у ставленні до куріння. Україна відставала. Натомість 2008 р. став роком зрушень у боротьбі з курінням.  Так, влітку минулого року 100 відомих українців підписали «Маніфест українців проти куріння»: Серед них співачки Софія Ротару, Ані Лорак, Настя Каменських, телеведуча Маша Єфросініна, письменники Андрій Курков, Марина і Сергій Дяченки, Ірена Карпа, олімпійська чемпіонка Яна Клочкова, олімпійська чемпіонка Лілія Подкопаєва, танцюристи Григорій Чапкіс, Владислав Яма та інші.

    Джерело: ГУЧНІ ІМЕНАhttp://bignames.org.ua

  2. Жодних міркувань. Висловлюйся!

    Висловлюватись